donderdag 29 mei 2014

Regenachtige gedachten

Hemelvaart

Er zijn op dit moment 30 boeken verkocht, wat me helemaal niet tegen valt. Veel PR heb ik niet gevoerd, dus niet slecht. Via mijn auteursaccount bij Boekscout.nl kan ik netjes volgen hoe de verkoop loopt. Niet wie het boek koopt natuurlijk, maar wel hoeveel in totaal en of dat particulier is of via boekwinkels. Leuk hoor. Reacties komen hier en daar los. Sommige ontzettend lief en hartverwarmend, sommige wat kritischer maar dat mag.  Daarnaast gaat het gewone dagelijkse leven natuurlijk ook door. Eigenlijk gaat juist dat vooral door, haha! Boodschappen doen, koken, stofzuigen, opruimen, afspraken en zaken regelen. Door de regen fietsen, of er zoals nu, door het raam naar kijken terwijl ik blog. Laptop op schoot, het ding doet zijn naam eer aan.

Vandaag is het hemelvaartdag, de dag van 'Vat oe fiets' en klokgebeier. En van Jezus natuurlijk, die ten hemel voer. De fietsers voor het goede doel hebben meestal mooier weer en ik heb een beetje meelij met hen. Het lijkt buiten wel een beetje herfst. Zelf vergeet ik elk jaar weer dat de winkels dicht zijn  op hemelvaartdag. Ik vind het zo een vreemde feestdag maar dat komt vast omdat ik niet katholiek ben. Nog vreemder vind ik goede vrijdag. Hoezo goed? Die dag stierf volgens de Bijbel Jezus aan het kruis voor onze zonden. Niet zo een goede dag dus voor Hem. Voor de mensheid wel, maar mij lijkt het toch wat egoistisch om het dan een goede vrijdag te noemen. Temeer omdat de mensheid er niet veel mee heeft gedaan. Ze zondigden weer vrolijk door. Dat maakt Zijn offer nogal wrang. De kruisbeelden met daaraan hangende Jezus, die veel aan het begin van dorpen staan vind ik ook altijd zo zielig. Het ziet er zo naar uit en zeker als het zo kil is als vandaag heb ik de neiging Jezus een regenjasje om te hangen. Ik wil absoluut niemand beledigen in zijn of haar geloof, maar geloof zelf veel liever dat Jezus helemaal niet dood ging daar aan dat kruis. Dat maakt het ook veel makkelijker voor me om naar Hem te knipogen als ik langs zo een kruisbeeld kom en te denken; Wij weten wel beter he...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten