zondag 17 december 2017

De gewone Nederlander bestaat niet

Wat een opluchting! Net nu ik totaal in verwarring aan het raken was is het opgelost! De hele politiek schermt al enige tijd met 'de gewone Nederlander' en ik had geen idee over wie ze het hadden. Vast niet over zichzelf, zo ver was ik wel, maar wie dan? Ik voelde me niet aangesproken, terwijl ik toch een Nederlander ben. Speurend liep ik rond, de verwarring werd groter. En dan... blijkt het NRC de gewone Nederlander te hebben gevonden. Althans zijn prototype. Frans Bauer!!! Bij De Wereld Draait Door wordt hij gepresenteerd als de verloren en gevonden zoon. 

Het type gewone Nederlander is dus een zanger die zijn afkomst niet vergeet of verloochent. Opgegroeid in het woonwagenkamp, beroemd geworden, maar heel gewoon gebleven. Eigenlijk het type 'doe maar gewoon dan doe je al gek genoeg'. Dat is hem. Ik vind Frans Bauer heel lief. Echt. Maar voel me nog steeds niet aangesproken. 

Waarom weet ik niet, maar ik blijf er toch over denken. Het politieke gebazel over deze 'gewone Nederlander', maak heel veel mensen dus 'ongewoon'. Hoor je erbij of niet? Zo niet, dan heb je mooi pech, want dit moet kennelijk het Nederland worden waar het juist voor die gewone mens helemaal heerlijk wordt. Vervolgens kunnen we heel lang steggelen over wat nou eigenlijk gewoon is. Zo een term introduceren zorgt voor verdeeldheid. Nog meer hokjesdenken. En, als het een beetje tegenzit over een tijdje heksenjachten op de niet gewone Nederlander. Dat is niet wat Nederland na moet streven. En daarbij, wie wil er nu gewoon zijn?

Zelf ga ik liever uit van de mens als individu en ieder individu is uniek. Elke Nederlander is dus uniek. Frans Bauer ook. Zijn boodschap vond ik wel mooi. Als ik hem goed begrijp is een gewone Nederlander vooral een authentiek mens.Dat sluit aan bij mijn eigen perceptie. Levensstijl, geaardheid, geloof, afkomst, kleur en allerlei eigenschappen maken ieder mens tot de mens die hij/zij is en al die mensen zijn Nederlanders. Een geweldige mix aan diversiteit. Hoezo gewoon. De gewone Nederlander bestaat niet!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten