maandag 30 januari 2017

Vandaag ben ik niet blij

Nee, vandaag ben ik niet blij. Ik weet niet of iemand wil weten waarom niet, maar ik vertel het toch. Omdat ik behept ben met de al dan niet vervelende eigenschap niet tot de zwijgende meerderheid te willen/kunnen behoren. Niet dat ik denk dat mijn stem verschil maakt, maar dan maar zwijgen lukt me niet. Ik ben niet blij. Ik baal. Ik kijk enigszins angstig naar de wereld en denk; waar gaat dit in Godsnaam heen. Of God nu Allah, Jaweh of Jehova heet.

Een gedachte: Als kind ging ik zo een twee keer per jaar op familiebezoek in Duitsland. Weliswaar geen 'land met moslimmeerderheid' maar Duitsers waren in die tijd ook niet zo geliefd hoor in Nederland. Ik werd heel wat uitgescholden om mijn 'moffennaam', terwijl ik van moeders zijde notabene Joods ben. Stel nu dat we toen teruggekeerd waren van zo een familiebezoek en aan de grens tegengehouden waren. Duitsers niet meer gewenst. Mijn vader, broertje en ik zouden aan de grens achter zijn gebleven en mijn moeder uit solidariteit waarschijnlijk ook. Daar stonden we dan. Ons huis, oma en andere familie, spullen, school, werk van mijn vader, alles aan de andere kant van de grens. Wat doe je dan? Omkeren en alles achterlaten? Zomaar ineens? Waar moet je naartoe? Verbijsterende situatie toch wel? Mijn opa die ook de Duitse nationaliteit had zat in WO2 in het verzet en redde zo vele levens, waaronder dat van zijn Joodse gezin. Maar daar staan we dan....Ontredderd. Onzingedachte?

Het gebeurde dus in Amerika waar ene meneer Trump eventjes een decreet afkondigde. Mensen met greencards, die dus precies zoals wij in het bovengeschetste scenario hun leven in de VS hebben, zoals wij in Nederland, konden opeens HUN land niet meer in. Op basis van nationaliteit en geloof. De rechter moest er aan te pas komen om hen toegang te verlenen. Meneer Trump laat zijn slagkracht zien... ja voor landen waar geen bewezen terrorist vandaan is gekomen om in de VS een aanslag te plegen. Saoedie Arabiƫ, waar zeer waarschijnlijk de geldschieters van 9/11 zaten, staat niet op de lijst van verboden landen. Nee, daar zit olie en geld.

Gelukkig barst er wereldwijd protest los en distantieert ook ons kabinet zich. Alleen meneer Wilders roept meteen dat hij exact hetzelfde zou doen indien mogelijk. Gaat dit hem stemmen kosten? Ik ben bang van niet. Zijn volgelingen zullen juichen. En wat me dan extra droevig maakt is dat al dit nieuws gisteren langskwam, op dezelfde dag en op hetzelfde journaal waar aandacht werd besteed aan de herdenking van de bevrijding van vernietigingskamp Auschwitz-Birkenau waar 1,1 miljoen mensen vermoord zijn. Gestigmatiseerde groepen. Nooit meer..... toch?

6 opmerkingen:

  1. Hallo Cis, ik deel je bezorgdheid. Tegelijk kan ik me niet voorstellen dat Trump op deze voet door kan gaan. Een federale rechter heeft hem al teruggefloten en hopelijk zal het congres dit meer en meer gaan doen als vele landen zich negatief uitspreken over dit soort maatregelen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hai Peter, ik hoop inderdaad dat hij zichzelf onmogelijk maakt en eieren voor zijn geld kiest. En dat het tegen de tijd dat andere landen naar de stembus gaan duidelijk is dat zijn strategie niet werkt, zodat zijn voorbeeld niet gevolgd wordt.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Zoals je ondertussen weet. De soep wordt nooit zo heet gegeten als hij wordt opgediend. De media-aandacht maakt dingen erger als dat ze in werkelijkheid zijn. NEE ik ben geen Trump-fan en deel zijn meningen en acties lang niet allemaal maar hij Is gekozen! Laten we dus eens bedenken dat hij niet alleen staat. Er moet wat veranderen in deze wereld dat vinden dus veel mensen. Iemand moet het dus doen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hai Joop, inderdaad hij is gekozen en staat niet alleen. Dat heeft een reden, dat ben ik met je eens. Naar mijn mening is het alleen een mug doodmaken me een kanonskogel, zoals Trump de zaken aanpakt. Beetje overkill. Daarbij vind ik het vreselijk hypocriet dat Saoedi Arabiƫ niet op dat verbodslijstje staat. Het merendeel van de 9/11 terroristen kwam daar vandaan of werd van daaruit gefinancierd. Bijna 3000 doden. Het moet inderdaad veranderen in deze wereld maar ik denk niet dat dit de manier is. Het kan ook de verkeerde kant op veranderen. Media houden uiteraard van sensatie, maar het was wel zo. Onaangekondigd werd de maatregel van kracht. Je kan het leven van mensen met greencards toch niet zo ontredderen? Ook niet voor 90 dagen. Juist Trump heeft bewezen dat bij hem de soep exact zo heet wordt gegeten als opgediend. Pas na stevige protesten blaast hij een beetje hitte weg. Op zich prijzenswaardig. Eindelijk iemand die zijn verkiezingsbelofte houdt. Dat had nou net niemand verwacht.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. ja, er moet wat veranderen in deze wereld......we worden geregeerd door gekozen mensen die hun eigen belang dienen

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat zal wel komen omdat veel mensen ook vooral aan hun eigen belang denken en dan iemand zoeken waarvan ze denken dat die hun eigen belang dient... Maar dat wordt niks natuurlijk

      Verwijderen