maandag 30 juni 2014

Opa en oma en oud?


Kleinkinderen zijn geweldig. Dat weten elke opa en oma. Wij waren direct toen de eerste zich aandiende enthousiast. Oppassen? altijd! En ook nu we er vier hebben is dat nog steeds qualitytime. Ik vond mijn eigen kinderen ook geweldig hoor. Al die ontwikkelingen en het gaat nooit vervelen want elk kind is weer anders, met eigen aardigheden en een eigen karakter. Bij je eigen kids moet je alleen ook altijd gewoon huishouden. Boodschappen doen, wassen, poetsen, tuinieren enz. Bij de kleinkinderen zet ik dat gewoon opzij. Nou ja, ze krijgen wel eten natuurlijk en we gaan wel wandelen en een boodschapje doen, maar de was doen....? Nee echt niet. Strijken? Absoluut niet. Ramen zemen? Whahaha! Nee, wij gaan lekker spelen, verven, flesjes geven, eendjes voeren, tikkertje doen, ballen, naar het dierenparkje, naar de ballenbak enzovoort. We houden ons aan de regels van papa en mama, maar we hoeven niet op te voeden en ze zijn sowieso allemaal totaal perfect.

Soms zijn opa's en oma's natuurlijk echt oud. Soms kom ik echter ook wel eens een oma tegen (ongeveer van mijn eigen leeftijd) die zegt dat ze oud is, nu ze dus oma is. Hoezo, denk ik dan? Ik ben niet ouder geworden hoor. Tenminste niet ouder dan ik ook geworden zou zijn als ik nog geen oma was. Het is juist heel opwekkend te merken dat ik nog steeds met kinderen rond kan sjouwen, op mijn hurken kan zitten, kan rennen en weet ik wat allemaal. Dan merk ik juist dat ik best nog jong ben. Okay, niet zo jong als ik soms denk, maar oud ga ik me zeker niet voelen door het simpele feit dat ik oma ben. Volgens mij heeft opa daar ook geen last van. We zijn wel moe als de kleinkids 's avonds naar huis gaan, maar volgens mij was ik dat vroeger met mijn eigen kinderen ook. Alleen gingen die niet naar huis, maar naar bed. En wees eerlijk, zijn niet alle jonge ouders met kleine kinderen constant moe? Of in ieder geval regelmatig? Opa en oma zijn hoogstens een ietsiepietsie vermoeider, haha!
Misschien zijn het vooral mensen die (nog) geen opa en oma zijn die de relatie leggen met 'oud'. Laatst kwam ik een kennis zonder kinderen tegen die ons met de kleindochter zag lopen. 'Goh, jij bent al oma', zei ze. 'Al aardig grijs ook. Ja, nu word je echt oud. Dat heb ik dan weer niet', lachte ze. 'Ah, de bron van eeuwige jeugd', lachte ik terug. Maar eigenlijk denk ik dat ik die heb als ik begroet word door stralend lachende kleinkinderen.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten