vrijdag 20 april 2018

Bio-Bij-Blij-zaadjes daar wordt het levendig van

Zoals de meesten van jullie gemerkt hebben beheer ik een tijdelijke voedselbank voor bijen. Bijen zitten dan wel niet onder het minimum inkomen, maar hebben het zeker zwaar. De helft van de soorten is bedreigt, er sterven hele volkeren, en er is geen eten genoeg. De sterfte wordt vooral veroorzaakt door pesticiden die vrolijk rondgestrooid worden omdat wij niet van beestjes houden. Een worm in je appel hapt niet zo lekker en voor de kweker is het een verliespost als zijn oogst aangevreten of opgevreten wordt door iets niet zijnde een betalende mens.

Maar wat wil nou het geval; 80% van de gewassen, die wij mensen eten, zijn afhankelijk van bestuiving van... jawel de bij. Dus, als de bij verhongert, verhongeren wij ook. Toen mijn dochter Linda op FB verscheen als Pollinater, (Bestuiver) en voedselbank voor bijen wilde ik meteen meedoen. Mijn steentje bijdragen. Of liever gezegd zaadje. Daarbij denk ik met mijn half boeren- half stadse verstand dat een goed gevoede bij een gezondere bij is met meer weerstand. Net als mensen.

De voedselbank is dus: Het gratis ter beschikking stellen van bloemzaden. Biologische bloemzaden in een mix waar bloemen uitkomen waar bijen blij van worden. De zaden werden gratis thuisbezorgd door een vrijwilligster van The Pollinaters. In een elektrisch autootje. The Pollinaters hebben hun project op Nudge.nl staan waar allerlei groene initiatieven te vinden zijn. De nationale zaaidag op 22 april is een mooie aanleiding om aan het zaaien te slaan.

Wat had ik niet verwacht.... dat het storm zou lopen. Maar dat doet het wel. Vooral na een interview door Rob de Bruyn van het ED en het oppikken van dat interview door Duurzamer Helmond. Ook Jeanette Hendriks van de Fairtrade winkel Diferentes in Helmond droeg haar steentje bij aan de verspreiding van het nieuws.

Allerlei mensen stuurden berichtjes, kwamen langs, na bericht of spontaan. Mijn huis leek wel een bijenkorf en er staan nog wat afspraken. De zaadjes zijn bijna op. Het trekt mij ook aardig uit mijn comfortzone, want ik treed niet zo snel naar buiten. Behalve dan veilig op papier. Wat blijkt? Al die mensen zijn super aardig en leuk en er ontstaan mooie contacten. De bij helpt mij dus ook. Nu al, en ik heb nog geen bloem gezaaid.

Mensen, we hebben de bijen, de natuur, de aarde nodig voor ons eigen voortbestaan. Gooi je stoeptegels uit de tuin, maak er leuke bankjes van en ga daarop zitten genieten van wat je zaait. We moeten nog altijd oogsten wat we zaaien en ik oogst liever geur en kleur dan grijze dode tegels en op termijn een dode wereld.

Foto: Bert van Beek Fotografie

Geen opmerkingen:

Een reactie posten